Terima kasih untuk seseorang

Masih teringat kejutan sempena hari lahir yang lalu. Malam 24 Mac, waktu di dapur sibuk mengacau sos (untuk Warta Roll), kak cik (munirah) tiba-tiba datang. “Kak lah, nak kabo mende se ni.” Mukanya separa serius. “Hal apa pulak?” Mulanya buat acuh tak acuh ja (sapa suruh mai waktu kita sibuk memasak). “Cepatlah” Gesanya bila ku diam. “Cakap je lah. Saya dengar . Apa halnya?” Sekilas wajahnya kupandang. “Tapi benda ni persona.l” Tambahnya lagi sambil lenganku ditarik-tarik. “Penting sangat ke? Kan tengah masak ni.” Protesku sedikit rimas. “Ya, penting ni. Ala, cepatlah.” Dia medesak dalam mengiakan. Dalam bingung dan tertanya-tanya, api dapur kuperlahankan. Takut hangit.

Kak cik bawaku ke bilik Leha di 301. Setentang dengan bilik 303 (rumah yang biasa kutumpang). “Surprise!!” Separa menjerit (penuh sopan) insan-insan yang ada di situ. Sek
etika tergaman. Lebih-lebih lagi bila korneaku menjamah pandang kek yang elok terhidang di atas meja. Mula-mula tu hairan juga. Tapi bila terbaca kalimah ‘sanah helwah’, barulah faham. Dan automatik dapat tahu dari tangan siapa terhasilnya kek itu. Terus kupandang Leha yang duduk setentang. Masa tu tak tahu nak kata apa. Terharu sangat! Spontan kupeluk teman tadi. Terharu wei… Tak sangka gurauanku untuk menikmati keknya menjadi kenyataan. Patutlah petang sebelumnya dia beria-ria halangku dari masuk ke dapur rumahnya. Sungguh, beria-ria! Last2 pintu dapur dia tutup bila kupura-pura tetap nak masuk. Tapi masa tu hidung sempat menangkap aroma kek yang menari-nari di ruang udara. Untuk itu terima kasih buat Leha (khusus) dan tak terkecuali Aisyah, Wani.

Kek itu walaupun tak habis dimakan oleh semua yang ada tapi seronak la jugak sebab kongsi rasa ramai-ramai. Sedap . Tahniah Leha. Kekmu tak pernah kuncup (setakat yang dilihat-tapi tak tau la kot-kot sebelum ni banyak ja yang tak berapa kembang. He he). Lepas ni kalau ada rezeki, kita penuhkan selera dengan nasi kunyit pulak. Insya Allah moga rezeki dimurahkan. Penuhkan , dimaksudkan di sini; jamu selera. Makan-makan. Bukan bermaksud memenuhkan ‘peti makanan’ sesendatnya.
Oh ya. Sebelum terlupa maaf kupohon Kerana buatkan kalian tertunggu –tunggu kek itu kupotong pada malam tersebut. Bukan sengaja tapi ada ja benda yang nak kena buat masa tu bila kek itu hampir menjadi ‘mangsa’. Dengan sos atas dapur lagi. Dengan itu ini. Tu yang kelam kabut skit tu. Mohon maaf semua ya. Apapun kek mentega yang lembut dan empuk serta sedap dimakan itu tetap kuingat. Lepas ni buat lagi deh?.. (senyum lebar-mengharap).


Terima kasih sekali lagi kerana telah meluangkan masa dan menyusahkan diri kalian untuk kek yang telah dihasilkan. Jazakumullah. Insya Allah tanda ingatan itu takkanku lupa. Doaku moga Tuhan rahmati anda semua. Doakan juga untukku. Moga terhias ungkapan al-mar atu alsolihah di cermin kehidupanku. Insya Allah, amin ya Rabb.


0 comments:

Post a Comment