Fatrah Imtihan I

Selagi mana menyandang gelaran pelajar, imtihan tidak dapat tidak perlu ditempuh. Mahu atau tidak. Suka atau sebaliknya. Medan ini yang mengukur mutu pengajian terkadang dirasa membebankan bagi sesetengah orang. Masakan tidak, masa perlu ditumpu sepenuhnya pada pelajaran. Perlu ulang baca dan fahami sebelum menghafal. Begini dirasa bila kitab hanya tergesa ditekuni tatkala sisa waktu yang berbaki begitu menghimpit. Namun jangan salah faham, keadaan ini hanya dialami oleh mereka yang suka menangguh ulangkaji. Selain tiada kemahuan yang kuat dalam mencarigali ilmu-Nya.

Teringat omelan seorang dua teman sewaktu di alam persekolahan “Kan best kalau tiada peperiksaan. Belajar semata ja. Tak perlu susah-susah menghafal. Tak ‘larat’ la”. - . “Ambe tak kisah kalau belajar dari kulit sampai ke kulit tapi muqarrar biarlah seadanya”. Senyum sendiri bila teringat.

Pun begitu, fatrah ini yang mengekang kehendak yang bermacam-macam – kerana terpaksa lebihkan banyak masa dengan kitab-kitab kuliah, menyenangkan bagi sebilangan pelajar. Hal ini demikian kerana dengannya boleh memantapkan lagi penguasaan mereka terhadap apa yang telah dipelajari. Saban masa berulit dengan kitab-kitab, melumati muqarrar baris demi baris. Sudah tentu menajamkan lagi kefahaman. Mereka ini adalah golongan yang benar-benar dahaga dan cintakan ilmu. Belajar dengan seikhlas niat untuk mengolah gaya hidup masyarakat yang kian jauh dari nilai ketimuran juga ajaran Islam. Mereka juga bijak mengurus waktu dan sesekali tidak mengenepikan persatuan.

Fatrah ini juga, yang penuh dengan dugaan – kerana timbul bermacam keinginan. Selera makan yang luas terbuka antaranya. Tidak dimaksudkan di sini bertambah makan sampai berpinggan-pinggan. Cuma keinginan untuk makan itu dan ini berasak-asak di ruang fikir. Kadang-kadang diturut keinginan itu walau tak sepenuhnya. Tentunya ke dapur acap lebih dari biasa. Dan semestinya mencuri malah mengganggu masa study. Padahal sebelumnya tidak pernah ‘mengada-ngada’.

Sekitar waktu ini juga hati mudah tercuit dengan apa yang dikata. Padahal teman sekadar bercanda. Dalam situasi yang lain, marah mudah membahang. Tiba-tiba. Dan bermacam lagi ujian yang menduga rasa.

Kebanyakan warga azhari terkena ‘virus’ ini. Kerana itu masing-masing perlu ada kekuatan. Dalaman mahupun luaran (teringat pesanan ustaz dan ustazah sebelum ke sini, perlu kekuatan kalau mahu belajar di Mesir). Dan saya percaya ramai yang berjaya menepisnya. Perlu diketahui (kalau anda orang luar) situasi ini bukan kehendak jauh sekali ciptaan kami warga azhari. Jangan anda salah faham.

• Fatrah ini juga mencetus keinginan sebilangan ikhwah yang mahukan sayap kiri di sisi. Asbabnya? Saya tak cerat. Sahabat ikhwah jangan melenting ya. Saya bukan main ‘tembak’ tapi hasil kajian dan ……….?

0 comments:

Post a Comment