Dua tahun lebih setelah menunggu

Suatu pagi setelah sampai ke rumah, selepas diskas manahij muhaddithin, telefon bimbit berlagu minta diangkat. Dari Kak Hanim. Katanya namaku sudah muqayyad di jawazat. Sedikit terperanjat. Separuh tak percaya (mungkin kerana putus asa hampir-hampir tiba). Berkali-kali Kak Hanim kutanya. Betulkah namaku. Takut-takut tersilap orang. Setelah berkali dia mengiakan, langkah segera kuatur ke sana. Niat asal ke kuliah kubatalkan dengan tak rela ( boleh percaya ka ni?). Kuliah wajib. Urusan visa? Pada undang-undang manusia bukan sunat. Justeru antara dua terpaksa kukorbankan.

Hidup terasa ‘lebih cerah’ setelah berpuluh bulan menanti nama ‘naik’ di jawazat. Apa tidaknya, masuk bulan ini (mac 09), langkah kakiku ke sana ke mari, sekitar Mansurah – Kaherah bertemankan pas perjalanan yang sudah dua tahun lebih tamat riwayat. Bukan tak berusaha merajinkan diri ke jawazat mahupun amnu daulah, malah jemu sudah dengan karenah amu yang bertugas. Kalau anugerah pengunjung paling kerap diwujudkan, tentu dapatku rangkul.

Tak perlu dihurai feel arab di sini melayan wafidat (walaupun tak semua). Bukroh, gai thani, gai yaumul isnin, yaumul khamis, usbu’ gai dan bermacam lagi kalimah yang terkadang menujah sabar dituturkan. Pernah sekali diminta tunggu. Kata amu, dia ingin selesaikan urusan orang lain dahulu. Akur pada cakapnya. Lama menanti, hasilnya gai ba’din. Ya Rabb, langsung tak berbaloi masa yang berlalu (moga ada hikmahnya – amin ya Rabb). Masakan tidak, kutetap di situ sehinggalah lampu ditutup. Hanya dua yang ditinggal menyala. Itupun kerana lantai sedang disapu dan masih ada petugas yang sedang berkemas-kemas. Ada juga yang bersiap mahu pulang. Allahu Rabbi…

Bersambung… (skit ja lagi pun). Mahu beransur ke kamar dulu. Esok pagi tusyen falsafah.

0 comments:

Post a Comment