Lagi ucapan terima kasih

Petang itu santai-santai sahaja di atas perbaringan selepas pulang dari kuliah. Rajin lebih sedikit dari mahu, atau sepatutnya; belek kitab kuliah dan baca. Sebaliknya hasil karya Ramlee Awang Mursyid menjadi santapan mata. Sambung bacaan yang terbantut sebulan yang lepas (sebelum ke Kaherah). Bukan sengaja melayan rajin yang sedikit itu tapi merehatkan jasmani sebenarnya.

Tadi pulang dari kuliah, singgah sebentar di Aswaq Yasin, cari barang-barang keperluan. Juga makanan untuk si kecil kawan yang bertandang dan bermalam di rumah. Tapi yang diingini tiada di situ. Hampess. Nama ja ‘aswaq’. Kemudian singgah di kedai-kedai yang tak kurang deretnya di sepanjang laluan ke rumah sewa. Juga tiada. Balik rumah.

Dahaga. Terkesan dengan cuaca luar yang sedikit hangat. Ke dapur dinginkan jasad dengan air mati (air masak). Termenung. Hati masih belum puas. Tak dapat apa yang dihajati. Keluar semula dari rumah. Hala langkah ke Syari’ Madhrob. Puas bertanya di kedai-kedai yang ada di sekitar. Tapi masih hampa. Patah balik ke rumah. Sempat singgah kembali di kedai yang berdekatan. Terpaksa juga beli sedikit dari yang dihajati (‘syibih-syibih’ ja pun) walau ‘tak berkenan’. Lebih baik dari langsung tiada. Mmm, dahaga lagi. Tak tahu kenapa hari tu ‘saluran air’ cepat minta diisi. Mungkin cuaca yang dah tak dingin jadi asbabnya, berbanding hari-hari yang lepas. Tak berapa menentu.

Opsss, rasa macam dah melalut ja. Sebenarnya bukan nak cerita pasal beli barang-barang. Tapi di sini nak rakamkan ucapan terima kasih untuk ahli baitku ( Bait Fawwaz) selepas ucapan secara lisan sebelumnya. Pasal beli barang-barang tu sebagai penjelas sahaja. Kenapa masih jamah novel. Sedang imtihan kian mendekat. Berbalik kepada tujuan utama entri ini ditulis, begini alkisahnya...

Setelah mata hampir layu ‘mematai’ Hijab Sang Pencinta (karangan Ramlee Awang Mursyid) lekas-lekas kubangkit. Tak mahu biarkan lena singgah. Capai alat tulis dan kertas. Tumpahkan idea yang menerawang di ruang minda. Tengah khusyuk ‘conteng-conteng’, tiba-tiba tertangkap bunyi ‘kpuk’ (tak pandai nak tulis bunyi yang tepat) berkali-kali dari dapur. Tanpa fikir panjang terus kutebak. Pasti ada yang rajin buat kek. Bagus juga (senyum).

Berhenti menulis, sambil-sambil betulkan urat. Dapur kutuju. Rupanya ada yang sedang memasak. Si ‘mangsa’ usikan kami adik beradik di Fawwaz. Siapa lagi kalau bukan kak .........? Kemudian datang kak cik. Senyum-senyum.

“Ilah, jangan masuk bilik kak cik tau.” Sengihnya makin lebar. “Kenapa, akak tengah web cam ka?” Tanyaku.
“Dak aih. Adala . jangan masuk tau.” Dia mengulang larang. Hairan bertambah dibuatnya. Yalah…tak pernah-pernah dilarang masuk.
“Kenapa tak boleh pulak?” Tanyaku lagi. “Adala. Janganlah masuk.” Sekali lagi kak cik tegaskan. Dia cuba halang bila kuacah mahu ke biliknya. Nasib baik la bilik dia dengan dapur tak dekat (alhamdulillah rumah kami besar). Minda segera berfikir. Teringat kembali bunyi ‘kpuk’ yang didengari sebelumnya. Adakah bunyi itu berkaitan dengan apa yang kuteka? Dan kini berada di biliknya? Pantas kuterbayang sesuatu.

Tiba waktu makan malam. Laju ke dapur (perut dah berbunyi) Semua yang terhidang dah terbuka kecuali satu ja. Hatiku berat mengatakan itu adalah …. Yaaahh, betul tekaanku. . Sedap walau sedikit hangit di bawahnya. He he (bukan nak mengata – tapi suka yang hangit camtu). Aduhaiiiiiiiii. Terharunya...

‘Maaflah,takde apa-apa yang nak diberi. Kek ni ja. Lambat pulak tu”
“Ya Allah korang ni. Susah-susah ja. Dapat ucapan pun dah cukup. Ni yang makin sayang ni. He he”
“Maaflah, kek biasa-biasa ja”
“Apa yang biasanya. Ni dah kira ok tau. Sedap! Terima kasih semua. Tak tau nak kata pa dah. Terima kasih lagi dan lagi”

“Sat-sat. kita nak jadi orang pertama yang suapkan.”
“Eh, ……… dulu.”
“Mana aci. ……… nak jadi orang pertama jugak.”
“Ha. Nganga. ……… suapkan pulak.”

Alhamdulillah, rezeki Tuhan melalui ingatan teman-teman. Untuk kak cik, kak Hanim, long dan Shima, terima kasih banyak-banyak. Moga-moga keranaNya kasih kita bersemi dan diberkati. Amin ya Rabb.

0 comments:

Post a Comment